Zijn schoenen dan niet belangrijk?

Veel hardlopers geloven dat het dragen van een "verkeerd schoentype" voor hun voeten de belangrijkste risicofactor is voor het krijgen van een blessure (Sargioto et al 2014)

Hoewel het wetenschappelijk bewijs voor het voorschrijven van schoenen hiervoor ontbreekt! Mminimalistische, maximaliste, traditionele, anti-pronatie, zero-drop schoenen, ze hebben geen invloed op het voorkomen van blessures (Napier et al 2018).

Lees meer: Zijn schoenen dan niet belangrijk?

Bijna iedere hardloper kent het wel, scheenbeenklachten

Helaas een veelvoorkomende overbelastingsblessure bij (beginnende) hardlopers. Ondanks dat deze klachten veel voor komen, zijn de factoren die het ontstaan kunnen verklaren nog niet geheel duidelijk. Vandaar dat Becker een onderzoeksgroep heeft geleid om verschillen in kaart te brengen in beweeglijkheid, spierkracht, plantaire druk verdeling (druk onder de voetzool) en loop techniek tussen lopers die scheenbeenklachten ontwikkelden en renners die juist wel klachten vrij bleven.

Lees meer: Bijna iedere hardloper kent het wel, scheenbeenklachten

Hardlopen slecht voor je knieën? 🏃‍♀️🏃🏾‍♂️💨

Knie artrose is een veel voorkomende vorm van artrose. Het staat in de volksmond beter bekend als knieslijtage.

Lees meer: Hardlopen slecht voor je knieën? 🏃‍♀️🏃🏾‍♂️💨

Loop jij wel eens op je tenen?

Een onderdeel van onze (loop)prestatie in het afzetten vanuit de voet, het afwikkelen. Een gezamenlijke activiteit die grotendeels wordt aangestuurd door onze kuitspieren! De kuitspieren verzorgen niet alleen de afwikkeling, maar zorgen daarbij ook voor de stabiliteit van de enkel en knie en helpen bijvoorbeeld mee als ondersteuning (absorberen van de kracht) tijdens de landing na een sprong.

Lees meer: Loop jij wel eens op je tenen?

Loopthema de schouders

Loopthema de schouders ✅

Zondagochtend, 29 juli, 11.00 bij de Twiske Haven, loop je met ons mee?

De schouders vormen een belangrijk onderdeel van onze hardloopbeweging. Wil jij weten hoe je spanning van je nek- en schouders kunt verminderen? Hoe je je loophouding kunt verbeteren?

Dit en nog veel meer! Met onder andere "de 10 tips voor soepele schouders" en een uitnodiging om de vele tips en bijbehorende oefeningen in de praktijk te brengen!

Lees snel verder op 👉 https://jordivanzelst.blogspot.com/2018/07/loopthema-de-schouders.html?m=1

 

Doe jij mee aan dit unieke onderzoek?

Ben je tussen de 20 en 30 jaar oud? Geen blessures? En aangesloten bij een atletiekvereniging? DAN ZOEKEN WIJ JOU!

Wij vragen je dan vriendelijk om mee te doen aan een onderzoek op AV Lycurgus, sportpark de Omzoom. Het onderzoek zal plaats vinden op dinsdag 3 juli 2018 om 19.00 uur.

Lees meer: Doe jij mee aan dit unieke onderzoek?

Ademhaling en hardlopen

Hardlopen en ademhaling! “Heb jij er al lucht van gekregen?”
Het is en blijft een bijzonder gegeven, onze ademhaling. Er zijn veel vragen over de ademhaling tijdens het hardlopen, of we zijn ons er gewoon niet vaak bewust van.
“Wat kan of moet ik er mee? Doe ik het wel goed?”

Lees meer: Ademhaling en hardlopen