Ook wel eens scheenbeenklachten gehad?

Bijna iedere hardloper kent het wel, scheenbeenklachten. Helaas een veelvoorkomende blessure bij (beginnende) hardlopers. Deze klachten zijn vrij eenvoudig te voorkomen. Hoe? Lees verder en ga direct aan de slag!

Lees meer: Ook wel eens scheenbeenklachten gehad?

Gratis (sport)blessurespreekuur bij AV Zaanland

Meer over Jordi van Zeist

Jordi van Elst

Let op: Vanwege de vakantie is er twee dinsdagen (25 juli en 1 augustus) geen blessurespreekuur. Je bent weer welkom op 8 augustus.

Elke dinsdag avond van 19.30 – 20.30 zal ik, Jordi van Zelst, in de kantine aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en u te helpen waar ik kan. Verder zal ik veld- en baanrevalidatie gaan verzorgen bij jullie op locatie.

Ik ben een trotse vader van twee prachtige meiden, Senne (5) en Robin (1), en gek op alles wat met sport te maken heeft! Zelf zit ik graag op de racefiets & mountainbike, tennis ik regelmatig en ben ik vaak bij de atletiek en voetbal te vinden. Helaas kan ik niet meer op niveau hardlopen en voetballen door een doorgemaakte enkelblessure. 

De fysiotherapie kwam vanuit passie voor beweging & sport naar voren, nadat ik was uitgeloot voor de opleiding Sport, Management & Ondernemen. Maar nu ben ik er helemaal thuis. Naast de fysiotherapie, maatschapslid GezondPlus, ben ik ook actief in de (top)sport begeleiding en heb ik mijn eigen bedrijf Nova Fysio & Performance. Tevens geef ik les bij de Hogeschool van Amsterdam, de interne opleiding van Ajax en ben ik stage begeleider van de opleiding Manuele Therapie.

“Geloof dat je het kunt, en je bent al op de helft” Theodore Roosevelt

Hardlopen is ongekend populair. En terecht! Je hebt er weinig voor nodig en het kost weinig tijd. Echter kan het hardlopen een blessure gevoelige sport zijn, geschat wordt dat 65% van de hardlopers minimaal een blessure krijgen in het eerste jaar dat ze gaan hardlopen. Veel voorkomende blessures zijn daarbij de hardlopers knie, shin splints (scheenbeenklachten) de achillespees en voetblessures.

“Belang van een goede warming up & cooling down kan niet worden onderschat”  Jamie Redknapp

Verhoog je kerntemperatuur en zorg voor een boost in je doorbloeding en zuurstof toevoer naar de spieren! Een dynamische warming up is de beste manier om jouw spieren warm te maken (dus op een “gezonde spanning” te brengen) en de bewegingsuitslagen van je gewrichten geleidelijk aan te vergroten. Maar denk ook aan de activatie van je zenuwstelsel. Al met al onmisbaar om niet alleen blessures te voorkomen, maar ook om jouw prestatie te verbeteren!

Doe bijv. dynamische oefeningen zoals  in de loopscholing: dribbling, trippling, skipping, lopende uitvalspassen, dynamische been- en  “arm zwaai oefeningen” (ook wel  “de Melchert” genoemd).

“Kracht bestaat niet uit spieren, maar uit een ontembare wil”  Mahatma Ghandi

Hardlopen lijkt een pure duursport, maar interval- en kracht training is minstens zo belangrijk. Daarbij zijn de moderne atleten overtuigd van het trainen van de beenkracht en de zogenoemde “core stability” (romp stabiliteit), het ondersteunen van de voorwaartse kracht voor het hardlopen.

Het is belangrijk om minimaal 2 tot 3 keer per week te werken aan je beenkracht en core stability. Denk hierbij aan bijv. squats, walking lunges, step ups, hip locks, heel raises, planken, enz.

“Je gaat het pas zien als je doorhebt”  Johan Cruijff

Misschien wel het meest onderbelichte aspect van training, het herstel proces! Daarnaast ook een van de grootste oorzaken voor wat betreft overbelasting blessures en trainingsmoeheid. De meeste effecten van onze training vinden plaats tijdens het herstelproces en in onze slaap. Dit kun je middels verschillende oefeningen optimaliseren.

Hebben jullie nog vragen? Of een idee voor een volgend stuk? Ik hoor het graag! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06-10558109.

Veel plezier met het (hard)lopen! En wie weet tot ziens op de baan!

Logo Nova Fysio