Met meer duurvermogen, meer snelheid!

Het nieuwe jaar is in zicht en dat betekent dat de winterklassieker, de Egmond Halve Marathon voor de deur staat. Althans, dat betekent het in huize Schröer. Egmond is onze achtertuin, we trainen er dagelijks en geen duinpaadje is ons meer vreemd. Voor ons een mooie kans om alles te geven en voor het eigen thuispubliek te laten zien wat we kunnen.

Een halve marathon echt hard lopen is nog best lastig. Mijn pr is 1 uur 4 minuten en 23 seconden. Je kunt begrijpen dat het dus niet alleen meer aankomt op duurvermogen, maar ook op snelheid. Snelheid is een vaag begrip, want snelheid houdt in dit geval niet in dat ik een 100 meter zo snel mogelijk moet lopen, want die snelheid zorgt er niet voor dat ik een snellere halve marathon ga lopen.

De snelheid die ik ongeveer een uur kan volhouden is belangrijk, dat is dus een hele andere snelheid. In vakjargon noemen ze dit ook wel Anaerobic Threshold (AnT). Deze AnT kan sneller worden als het duurvermogen beter wordt. Maar ook hier is duurvermogen weer zo een vage term. Eigenlijk is hier ook een term voor in vakjargon; Aerobic Threshold (AT). Deze AT is een trainingstempo dat heel grofweg zo tussen de 80% en 90% van het tempo van dat wat je een uur vol kunt houden ligt. Een toploper kan niet al zijn duurlopen in dit tempo doen want dan herstelt hij niet meer en raakt hij vermoeid of geblesseerd. Maar het is juist voor de betere langeafstandslopers zeer belangrijk om voldoende kilometers te maken in dit AT gebied. Daarmee geef je dus je uithoudingsvermogen een onwijze boost en dus kun je bv. een halve marathon langer op een hoger tempo lopen.

Dankzij mijn beter getrainde AT-niveau ben ik nu in staat om goede AnT trainingen te doen, zware, lange uitputtende trainingen in AnT tempo zal ik dankzij mijn goede AT-niveau nu beter kunnen verteren en hier sneller van herstellen. De goede AnT trainingen (bijvoorbeeld 6x 2 km of 5x 3 km) zorgen ervoor dat ik dat uur zo hard door kan lopen.

Natuurlijk is het de kunst om ook trainingen te doen die weer sneller zijn dan AnT tempo, laten we dit AnT+ noemen. Deze AnT+ trainingen zijn kortere tempo’s zoals 1000 metertjes die dus sneller gaan dan het tempo dat ik een uur vol kan houden.

Deze drie verschillende trainingsintensiteiten kun je prima iedere week trainen. Overleg eens met je eigen coach hoe je dit soort trainingen kan inplannen in jouw eigen schema.

Als je de trainingen goed op elkaar afstemt en voldoende de tijd neemt om te herstellen dan moet je niet raar staan opkijken als je een dik pr loopt.


Succes iedereen en fijne dagen gewenst! Tot in Egmond ;)
Ronald Schröer

Blessurepraat overzicht